Hranice - Mekka severomoravského boulderingu



V sobotu slavil děda Sousedík ve Vsetíně pěkné 80. narozeniny, předpověď na neděli slibovala první opravdu jarní den, takže plán byl jasný – moc se na oslavě nesejmout a v neděli si zalozit na našich oblíbených Čertových skalách u Lidečka. Bohužel, Pavlínu sklátila zákeřná bolest v krku, oslavy se nemohla zúčastnit a v neděli jsem zůstal sám s modrou oblohou… Vzal jsem psa, lezečky a odpochodoval pln elánu do okolních lesů, do míst, kde jsem si v zimě všiml několika nízkých zarostlých skalek. Brouzdal jsem rezervací Hůrka, pes honil srny a já se snažil lézt. Zdejší skalky jsou typické nízkou výškou, vysokým stupněm mechovatosti a lámavosti. Materiál buď vápenec anebo jakýsi slepenec. Pod sochou Sv. Jana, která je vztyčena na skalce nad údolím řeky Bečvy, je dokonce i možnost lézt s lanem, jsou tam natlučeny jakési kruhy, ale lezecká aktivita je zde zakázaná a nikomu to myslím ani nevadí…Já však hledal skaly ještě menší. První „pás“ asi 5 metrů „vysokých“ slepenců se nachází na úbočí rezervace Hůrka. Vylezl jsem zde dva bouldery (č. 1 a 2) a těšil se, co mě ještě čeká. Další mikropás leží podél turistické stezky (zelená značka) vedoucí od Velké Kobylanky přes Hůrku k rozcestí u bývalého hradu Svrčov. Kvalita skály je zde ještě horší než v první oblasti a tak vymýšlím pouze 2 lehké směry (boulder č. 3 a 4) a valím dál. Duše lezcova žádá změnu materiálu a já u trati Hranice – Vsetín (po zelené do Teplic nad Bečvou) nalézám perlu oblasti, poměrně kompaktní vápencové skalky. Zde tvořím šest boulderů, obtížnost se šplhá do závratných výšek, v jednom kousku dávám dokonce tři pokusy! Pes je z mé podivné aktivity značně nervózní, snaží se taky lézt, popřípadě mi schovává ponožky. No, asi by to už i stačilo, ale po cestě do Teplic vidím ve svahu převislý kus vápence! Prostoupím jej pěkným traverzem, další nápady však potlačuje chyt, co mi skočí do zubů a tak jdeme domů.
Nákresy boulderů:

Hůrka – U Kobylanky

Boulder č.1 – Stěnka 5A, SD
Boulder č.2 – Hlinitý Traverz 4
Boulder č.3 – Mechové lišty 4
Boulder č.4 – Mechová stěnka 3


Boulder č.1


Bouldery č.1 a 2


Boulder č.3


Boulder č.4 a 4a


Hůrka – U Trati

Boulder č.5 – Přes díry 5A
Boulder č.6 – Traverz 4
Boulder č.7 – Klikatá hranka 3
Boulder č.8 – Nic moc 4
Boulder č.9 – Dynamko 5B, SD
Boulder č.10 – Trapná stěnka 4, SD
Boulder č.11 – Lámavý traverz 5A


Bouldery č.5 a 6


Boulder č.7


Bouldery č.8 a 9


Boulder č.10



Boulder č.11


Neboť Hranice jsou opravdu bouldristův ráj, jdu po obědě omrknout místní viadukt, kde je z dob historických vytyčeno několik desítek boulderů (většinou traverzů po přírodních kamenech tvořících pilíře viaduktu), vzhledem k nedávné rekonstrukci celého objektu je však mnoho z nich poničených. Ale ty zbylé jsou docela zajímavé, ve stěnách jsou dokonce zatlučeny kruhy a názvy cest u nástupu ukazují k obtížnosti až VIII- nějaké klasifikace. Okolí Hranic nabízí i trošku normálnější lezení. Asi 10 km směrem na Vsetín se ve vesnici Černotín – Hluzov lozí v místním malém vápencovém lomu a není to tam tak špatné, jak to na první pohled vypadá. Pod hradem Helftýn (asi 15 km od Hranic podél Bečvy směrem na Přerov) leží 4 břidlicové plotny, které nabízejí specifické lezení na tření a poblíž Potštátu je malá, nedávno přejištěná oblástka. Trošku dále je vápenec ve Štramberku a pískovcové skalky na Vsetínsku…


Viadukt na trati Ostrava - Přerov


Názvy místních boulderů

Názvy místních boulderů


Kruh v pilíři


No comments: